Ontdek Onderzoek voor marktintroductie vermindert risico op falen
Ontdek onderzoek geeft lager risico op falen
De waarde van een dergelijk onderzoek met een product wat nog niet is uitontwikkeld, is dat de ondernemer nog ruimte heeft om aanpassingen te doen voor de introductie, en hierdoor minder risico heeft op falen. Theo Toering van BambooBrands en Antien Zuidberg van HAS Green academy zijn partners in het CBL en zijn ervan overtuigd: “We weten dat 80% van de nieuwe innovaties na een jaar niet meer in het schap staan, en met dit onderzoek kunnen we dat % verlagen. Dit komt doordat we met dit onderzoek zo goed mogelijk kijken naar het daadwerkelijke koopgedrag van consumenten: namelijk bij het juiste schap, met de consument die dit type product koopt, en in zicht van het favoriete product van de consument”.
Hoe verder?
Rabobank liet deze pilot uitvoeren om te onderzoeken of een dergelijk Ontdek Onderzoek het risico van startende ondernemers kan verlagen. Momenteel wordt verder gesproken hoe we een dergelijk Ontdek Onderzoek kunnen inpassen in de innovatieleningen voor startende ondernemers.
Marcel Lambregts, sectormanager Food van Rabobank: ‘De Rabobank Innovatielening (RIL) wordt door onze bank ingezet voor innovatieve starters, ook als het gaat om de voedseltransitie. Met het onderzoek van CBL kunnen we de producten van de aanvragers van een RIL vooraf laten toetsen in de retail. Daarmee kan het risico voor de startende ondernemer verder worden verlaagd en daarmee ook voor onze RIL. We ondersteunen de activiteiten van CBL dan ook graag’.